مقالات مرتبط با اسپرسو سازها

10 تفاوت اسپرسوساز و موکاپات

تفاوت اسپرسوساز و موکاپات

اسپرسو یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی هایی است که از قهوه بدست می آید. اسپرسو را می توان از اسپرسو ساز و موکاپات تهیه می شود. در این مقاله به “10 تفاوت اسپرسوساز و موکاپات” پرداختیم. تا انتها با آشپزآلات همراه باشید.

نحوه ی تهیه ی اسپرسو در اسپرسوساز و موکاپات با هم چه تفاوتی دارد؟

در ادامه می خواهیم بررسی کنیم ببینیم اسپرسویی که با موکاپات می گیریم، با اسپرسویی که با اسپرسوساز می گیریم تفاوتش در چیست؟  اسپرسویی که با موکاپات تهیه می کنیم، موکاپات یک بسکتی دارد که قرار می گیرد در وسط موکاپات، زیرش آب ریخته می شود. زمانی که آب جوش می آید، از بین قهوه رد می شود و عصاره گیری انجام می شود و در مخزن بالا اسپرسو ریخته می شود. ولی در دستگاه اسپرسوساز یه مقدار تهیه ی اسپرسو، پیشرفته تر است.

قهوه را داخل بسکت دستگاه می ریزیم و می بندیم روی دستگاه، تمپش می کنیم. آب جوش از بالای دستگاه در بسکت ریخته می شود و به همراه بخار و فشار موجب می شود که عصاره گیری خیلی بهتر انجام شود. همین موضوع موجب می شود که اسپرسو با کیفیت بالاتر تهیه شده و در داخل فنجان ریخته شود.

اگر بخواهیم تفاوت اسپرسوساز و موکاپات را بررسی کنیم، اولین تفاوت این دو در کیفیت اسپرسو می باشد. چون اسپرسویی که با دستگاه تهیه می شود، خیلی غلیظ تر و با کیفیت تر از موکاپات می باشد. عواملی مانند کافئین هم در کیفیت اسپرسو تاثیر گذار می باشد.

1-مقایسه ی تفاوت دستگاه اسپرسوساز و موکاپات:

  • موکاپات نوعی اسپرسوساز گازی می باشد که دارای پتانسیل های زیادی می باشد. سهولت استفاده از آن یکی از ویژگی های موکاپات می باشد.
  • موکاپات برقی و یا گازی متشکل از سه محفظه می باشد که هر کدام از این بخش ها دارای وظیفه ی خاصی برای درست کردن اسپرسو دارند.
  • محفظه ی زیرین موکاپات مخصوص آب بوده و سبد فیلتر در محفظه ی وسط موکاپات قرار دارد.
  • دستگاه اسپرسوساز در عرض چند ثانیه امکان تهیه ی و آماده کردن قهوه اسپرسو را با طعمی فوق العاده به کاربر می دهد.
  • دستگاه اسپرسوساز برخلاف موکاپات به جای گاز، از چیزهای دیگری برای آماده کردن اسپرسو استفاده می کند.
  • تمامی عملکردهای دستگاه های اسپرسوساز خودکار می باشد و نیازی به دخالت دست نیست.
  • دستگاه اسپرسوساز از قیمت گران تری نسبت به موکاپات برخوردار است.
  • مدت زمان تهیه ی اسپرسو در دستگاه اسپرسوساز خیلی کمتر از موکاپات می باشد.

تفاوت اسپرسوساز و موکاپات

2-مزیت ها و معایب دستگاه اسپرسوساز در چیست؟

در این بخش از محتوای تفاوت اسپرسوساز و موکاپات به بررسی مزایا و معایب دستگاه اسپرسوساز می پردازیم. کارکرد دستگاه اسپرسوساز خیلی تخصصی تر و مهم تر است. تهیه ی اسپرسو با رایحه ی فراوان همراه با گرما و فشار، تهیه ی قهوه ی غلیظ و خوش عطر و با کیفیت در مدت زمان کم، استفاده از نازل برای تهیه ی نوشیدنی های دارای شیر از جمله  مزیت های دستگاه اسپرسوساز می باشد.

از نقاط ضعف دستگاه اسپرسوساز می توان به نیاز به مهارت جهت کار با دستگاه اسپرسوساز اشاره کرد. همین طور دستگاه اسپرسوساز برای بهبود عملکرد خود نیاز به استفاده از لوازم و تجهیزات جانبی مانند تمپر، آسیاب و ترازو دارد.

3-مزایا و معایب موکاپات در چیست:

در این بخش از محتوای تفاوت اسپرسوساز و موکاپات، به بررسی مزیت ها و معایب موکاپات می پردازیم. موکاپات که بیشتر افراد آن را به نام اسپرسوساز گازی می شناسند، دارای برخی نقاط قوت و ضعف می باشد.

از جمله مزیت های موکاپات می توان تمیز کاری آسان، حفظ مناسب گرما به دلیل برخورداری آن از بدنه ی آلومینیومی اشاره کرد. همین طور اسپرسوی تهیه شده با موکاپات بسیار قوی و غلیظ تر از قهوه ی تهیه شده در دستگاه اسپرسوساز است.

از نقاط ضعف موکاپات می توان به تهیه ی قهوه ی اسپرسوی بدون رایحه اشاره کرد. از اصلی ترین ایرادات موکاپات در عدم کنترل بر روی کیفیت قهوه می باشد. چون بدون آسیاب نمی توان درجه ی مناسب کیفیت قهوه را در موکاپات کنترل کرد، موکاپات در حقیقت اسپرسو واقعی را نمی تواند دم کند.

درست است که موکاپات قهوه ی اسپرسو را با فشار زیاد دم می کند، ولی این فشار تنها در حد 1 یا دو بار است. این مقدار فشار در حد یک دستگاه اسپرسو نمی باشد، چون مقدار فشار را نمی توان به صورت دستی ایجاد کرد. دستگاه های مدرن اسپرسو از فشارهای 8 تا 10 بار استفاده می کنند و میزان فشار نسبت به موکاپات 5 تا 10 برابر است.

تفاوت اسپرسوساز و موکاپات

4-طول عمر اسپرسوساز و موکاپات به چه چیزی بستگی دارد:

موکاپات قهوه سازهایی ساده هستند که فقط از چند بخش تشکیل شده اند. در موکاپات خبری از سیم و قطعات برقی نمی باشد و به همین خاطر به سادگی خراب نمی شود، به همین خاطر مهم ترین تفاوت اسپرسوساز و موکاپات در بیشتر بودن طول عمر موکاپات نسبت به اسپرسوساز است.

خراب شدن موکاپات به معنای از بین رفتن 100 تا 300 هزار تومان است، ولی دستگاه های اسپرسوساز از قیمت بالاتری برخوردار است.

پیچیده بودن اسپرسوسازهای برقی به خاطر قطعات الکتریکی و مکانیکی زیادی است که در آن استفاده شده است. همین موضوع موجب شده است که کار با دستگاه اسپرسوساز پیچیده شود و در صورتی که نحوه ی استفاده از آن را کسی بلد نباشد، ممکن است به آن آسیب وارد کند.

اسپرسوسازها در صورت خرابی از هزینه ی تعمیر بالایی برخوردار هستند، ولی این به معنای بی کیفیت بودن دستگاه اسپرسوساز نمی باشد. اگر به درستی از این دستگاه استفاده شود، دستگاه اسپرسوساز از طول عمر بالایی برخوردار خواهد بود.

5-استفاده از اسپرسوساز ساده تر است یا موکاپات:

تهیه ی اسپرسوی واقعی بسیار سخت و مشکل است. این قهوه به دلیل این که بسیار غلیظ است، در صورت بروز هر اشتباه کوچکی، قطعا روی طعم آن تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

البته کار با موکاپات هم ساده نبوده و برای تهیه ی یک قهوه ی لذیذ باید با انجام کار با آن آشنایی داشته باشید. به دلیل این که تهیه ی اسپرسو با دستگاه به صورت خودکار است، قطعا قهوه ای که اسپرسوساز درست می کند، از طعم و عطر بهتری نسبت به قهوه ی تهیه شده با موکاپات برخوردار خواهد بود.

6-اسپرسوساز و موکاپات، کدام یک را باید بخرم؟

با بررسی تفاوت اسپرسوساز و موکاپات، می توانید تصمیم درست و مناسب برای خودتان را جهت خرید اسپرسوساز و موکاپات بگیرید. ما در این محتوا به بررسی تمامی مطالب در ارتباط با تفاوت اسپرسوساز و موکاپات پرداختیم.

همیشه به یاد داشته باشید، مهم نیست از بین اسپرسوساز و موکاپات کدام را انتخاب می کنید، اگر دانه های قهوه ی شما از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و بیش از خد روست شده باشد، قطعا اسپرسویی که تهیه می کنید خوش طعم و خوش عطر نخواهد بود.

تفاوت اسپرسوساز و موکاپات

سوال یا درخواستی دارید لطفا از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *