آموزشی

آموزش تهیه اسپرسو و کافه لاته با موکاپات و فرنچ پرس + لاته آرت

آموزش تهیه کافه لاته با موکاپات و فرنچ پرس

ممکن است که به کار کافه ای علاقه مند شده باشید و دوست داشته باشید در منزل از قهوه هایی که در کافی شاپ ها سرو می شوند درست کنید. ما اینجا هستیم تا به شما یک روش آسوده و راحت و کم هزینه را پیشنهاد کنیم. این مقاله یک مقاله خاص است که قرار است چندین آموزش خاص را با هم بررسی کنیم. در این مقاله به آموزش تهیه اسپرسو با موکاپات، آموزش تهیه کافه لاته با موکاپات و فرنچ پرس و آموزش لاته آرت بپردازیم. با ما همراه باشید.

لاته یا لته چیست؟

لاته یک نوع نوشیدنی قهوه است که با ترکیب قهوه و شیر بدست می آید و بسیار پر طرفدار است. پس از ترکیب شیر و قهوه (اسپرسو) روی آن را با فوم شیر (شیر بخار داده شده) تزئین می کنند. کافه لاته یک نوشیدنی ایتالیایی است که نام آن هم از قهوه (کافه) و شیر (لاته) برگرفته شده است.تفاوت کافه لاته و کاپوچینو در مقدار شیر و قهوه آن هاست. این نوع نوشیدنی هم به صورت داغ و هم به صورت سرد سرو می شود.

ممکن است در کافی شاپ های مختلف طعم های متفاوتی را از کافه لاته تجربه کنید که علت آن افزودنی هایی دلبخواهی کافی شاپ ها است. به نوعی با این کار برای قهوه های خود امضائی خاص تعریف می کنند تا نسبت به دیگر کافی شاپ ها متمایز تر بنظر برسند.

آموزش تهیه کافه لاته با موکاپات و فرنچ پرس

کافه لاته

همانطور که گفته شد یکی از ترکیبات لاته فوم شیر یا شیر بخار داده شده است که در کافی شاپ ها این فوم شیر را با نازل بخار دستگاه اسپرسوساز تهیه می کنند. اما این بار برای اینکه هزینه تهیه لاته برای ما در منزل بسیار کمتر تمام شود، قرار است از فرنچ پرس برای اینکار استفاده کنیم. در ادامه برای این روش توضیحات بیشتری را ارئه داده ایم.

مواد لازم تهیه لاته یا لته

  • مقدار مناسب قهوه (اسپرسو)
  • شیر پرچرب
  • موکاپات
  • فرنچ پرس

آموزش تهیه اسپرسو با موکاپات

در این بخش لازم است تا با موکاپات اسپرسو تهیه کنیم. اما ممکن است هنوز با موکاپات آشنایی لازم را نداشته باشید که در ادامه به ارائه توضیحات در اینباره پرداختیم.

موکاپات چیست؟

یک ابزار بدون نیاز به برق و ساده است که می توانیم از آن به سادگی برای تهیه اسپرسو خانگی اقدام کنیم. موکاپات ها دارای اندازه های یک کاپ، دو کاپ، سه کاپ، چهار کاپ، شش کاپ و … است. این ابزار از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

  • مخزن آب گرم
  • سبد قهوه
  • مخزن اسپرسو
اسپرسو

اسپرسو

حالا به موضوع آموزش تهیه اسپرسو با موکاپات بپردازیم.

برای تهیه اسپرسو ابتدا مخزن آب گرم را از آب گرم پر می کنیم. نباید مخزن را انتها پر کنیم و تا زیر سوپاپ کافی است. پس از پر کردن آب، سبد قهوه را از قهوه پر می کنیم. نکته ای که رعایت آن لازم است این است که نباید قهوه را در سبد فشار دهیم تا بهم بچسبند. همین که قهوه را بریزیم در سبد تا اندازه ای که تا دهانه پر شود کافی است. پس از پر کردن سبد قهوه، سبد قهوه را روی مخزن آب گرم قرار داده و سپس مخزن اسپرسو را روی آن قرار می دهیم و می چرخانیم تا بسته شود.

حال باید موکاپات را روی شعله آتش یا اجاق برقی قرار دهیم تا آب گرم داخل مخزن به جوش آمده، از سبد قهوه عبور کرده و در نهایت عصار قهوه یا اسپرسو را به مخزن هدایت کند. این فرآیند از 3 الی 5 دقیقه طول می کشد. مخزن اسپرسو به صورت قطره ای پر می شود و فقط باید دقت داشته باشید تا اندازه مناسبی عصاره گیری انجام شود که اگر زمان زیادی بماند می تواند عصاره گیری ره به خوبی انجام نداده و آب جوش خالی یا اسپرسو بی کیفیت به مخزن اسپرسو بریزد.

آموزش تهیه اسپرسو با موکاپات

حالا که ظرف را از روی اجاق برداشتید، مخزن آب را با آب شیر بشویید تا ظرف کمی خنک شود. پس از اینکار مخزن آب و سبد قهوه را جدا کرده و اسپرسو را سرو کنید. بسته به اندازه کاپ کوکاپات تتان قهوه را در فنجان ها سرو کنید. تبریک میگم! شما اسپرسو خانگی خود را درست کردید.

آموزش تهیه کافه لاته با موکاپات و فرنچ پرس

همانطور که اشاره کرده بودیم کافه لاته ترکیب اسپرسو و شیر است. در بالا راجع به اسپرسو توضیحات لازم را ارائه دادیم. و حالا در پایین تر به طرز تهیه شیر می پردازیم.

فرنچ پرس چیست؟

ابزاری است که از آن برای دم کردن چای، قهوه، انواع دم کردنی و … استفاده می شود و برای فوم دادن به شیر هم می توان به خوبی از آن استفاده کرد. معمولا فرنچ پرس ها ظرف شیشه ای دارند که داخل یک محفظه پلاستیکی یا استیل قرار گرفته اند. از وسط درب آن میله ای به داخل رفته که اهرم نام دارد و در انتهای آن اهرم توری قرار گرفته است تا مواد دم کردنی نظیر چای، قهوه فرانسوی و … زیر توری بماند و با مایع بدست آمده مخلوط نشود. آن توری می تواند در امر فوم دادن به شیر کمکمان کند.

همچنین ببینید : خرید فرنچ پرس 600 میل

آموزش تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

حالا که دستگاه اسپرسو ساز نداریم، با استفاده از فرنچ پرس فوم شیر را بدست می آوریم. ابتدا ظرف فرنچ پرس خود را شسته و آن را با آب گرم یا جوش گرم می کنیم تا بعدا مشکلی پیش نیاید. مقداری شیر پر چرب را روی اجاق داغ می کنیم تا بتوانیم فوم خوبی بگیریم. لازم نیس شیر به درجه سر ریز شدن یا بالا آمدن برسد. همین که داغ شود کافی است.

شیر را به پس از داغ کردن به داخل فرنچ پرس میریزیم. اهرم، توری و درب آن را قرار داده و به تعداد متناسب با مقدار شیر اهرم را بالا و پایین می آوریم تا فوم به خوبی انجام شود. برای اینکه فوم به خوبی انجام شود نیازمند تمرین و تست کردن انواع روش هاست تا لم و قلق کار به دستتان بیاید.

آموزش تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

آموزش تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

تبریک میگم شیر فوم دار شما هم بدست آمده است. حالا با ریختن شیر بر روی قهوه می توانید کافه لاته تان را نوش جان کنید.

لاته آرت چیست؟

حتما دیده اید در کافی شاپ ها قهوه را با فوم شیر به شکل های مختلف تزئین می کنند. به این کار لاته آرت یا کافه آرت گفته می شود. این کار نیازمند تمرین و پشتکار است تا به مهارت باریستایی برسید و بتوانید تزئین های دلخواهتان را انجام دهید. اما نگران نباشید. شما هم می توانید با چندین بار امتحان و دیدن فیلم های مختلف در آپارات و یوتیوب با انواع کافه آرت ها آرت ها آشنا شوید و آن ها را انجام دهید.

آموزش لاته آرت

آموزش لاته آرت

پیچر

یکی از لوازم مورد نیازتان برای انجام کافه آرت پیچر است. یکی از پرکاربرد ترین ابزار های کافی شاپ ها که مدل های مختلفی دارند و برای تزئین روی قهوه با فوم شیر در کنار دستگاه اسپرسوساز و موکاپات استفاده می شود.

همچنین ببینید : پیچر ۵۵۰ میل هفت رنگ

برای طرح دادن یا تزئین کردن روی قهوه شیر فوم داده شده را به داخل ظرف پیچر میریزیم. سپس انتهای ظرف پیچر را چند با بر سطح می میکوبید تا حباب های شکل گرفته روی شیر از بین برود. اسپرسو را داخل فنجان ریخته و مقداری فنجان را کیج بگیرید. حالا مقداری شیر را به صورت چرخان به داخل قهوه ریخته دست نگه می داریم. پس از 5 ثانیه با توجه به طرح دلخواه روی قهوه را تزئین می کنیم.

پایان بندی

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما در زمینه های گفته شده کمک کرده باشد. هر جا سوال یا مشکلی داشتید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. لطفا ما را در یوتیوب و آپارات دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *