آموزشی

تفاوت دستگاه آبمیوه گیر و اسموتی ساز چیست؟

تفاوت دستگاه آبمیوه گیر و اسموتی ساز

از جمله خوراکی‌های بسیار مناسب برای فصول گرم و فصول سرد سال، می‌توان به انواعی از نوشیدنی‌ها اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید در میان نوشیدنی‌های مختلف، آب‌میوه طبیعی و اسموتی جایگاهی خاص و طرف‌داران مخصوص به خود را دارند. لازم به ذکر است که برای فراهم کردن این نوع از خوراکی‌های پرطرف‌دار، باید از دستگاه‌هایی مخصوص استفاده شود.

در حال‌ حاضر، سیستم‌های مختلفی برای فراهم کردن این نوع از نوشیدنی‌ها وجود دارد که هر یک دارای کاربردهای ویژه هستند و از نظر ساخت و قطعات و نحوه عملکرد نیز با یکدیگر، تفاوت‌هایی دارند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت دستگاه آبمیوه گیر و اسموتی ساز بپردازیم. بنابراین به‌ صورت جداگانه، هر کدام از این دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دستگاه آبمیوه گیر چیست؟

دستگاه آبمیوه گیری، همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده‌، سیستمی است که به‌ طور ویژه برای گرفتن آب میوه‌ها طراحی‌ شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه جزء تجهیزات عمده کافی‌ شاپ به شمار می‌رود و از طرف دیگر دارای انواع خانگی نیز هست. وجود این دستگاه برای صنایع تولید آب‌میوه و صنایع غذایی که نیاز به استفاده از آب میوه و یا میوه‌های له‌شده دارند، ضروری است.

تفاوت دستگاه آبمیوه گیر و اسموتی ساز

تفاوت دستگاه آبمیوه گیر و اسموتی ساز

با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری می‌توان آب انواع مختلف میوه‌ها و مرکبات از قبیل: پرتقال، سیب، لیموشیرین و… را دریافت کرد. علاوه‌ بر استفاده از این دستگاه در کافی‌شاپ‌ها و موارد استفاده خانگی، می‌توان از دستگاه آبمیوه گیر در صنایعی استفاده کرد که قصد دارند آب میوه‌های تولیدی خود را برای بسته‌بندی و فروش به بازار ارائه دهند. در حال‌ حاضر انواع مختلفی از دستگاه‌های آبمیوه گیری در بازار وجود دارند که دارای مصارف خانگی و صنعتی هستند. هر یک از این سیستم‌ها از نظر کیفیت ساخت، قطعات، مشخصات و… با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند.

ویژگی‌های قطعات و اجزاء دستگاه آبمیوه گیر چیست؟

وجود بدنه استیل بسیار مقاوم و تیغه توری باکیفیت و موتور قوی، قابلیت شستشوی تمام قطعات، طراحی مناسب، امکان تعمیر و تعویض آسان قطعات و…  از جمله ویژگی‌های این نوع از سیستم‌های آبمیوه گیری بشمار می‌رود. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که قطعات و اجزائی که در طراحی و تولید دستگاه‌های آبمیوه گیری خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند از انواع آلیاژهایی هستند که ضد فرسایشند و مقاومت قابل‌ توجهی در برابر رطوبت، آب و اسیدهای موجود در برخی از میوه‌ها دارند.

دستگاه آبمیوه گیر صنعتی چیست؟

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی از جمله دستگاه‌های بسیار پرکاربرد در آشپزخانه‌های بزرگ و یا کافی‌شاپ‌ها است. با استفاده از این سیستم‌ها نیازی به استفاده از روش‌های سنتی برای آبمیوه گیری نیست. چراکه این سیستم‌ها دارای این قابلیت هستند که با کارکرد اتوماتیک خود، آب میوه‌ها را به‌ طور کامل از میوه‌ها جدا نمایند. بنابراین در صورت استفاده از این دستگاه‌ها، نیازی به استفاده از دست نخواهید داشت. لذا با استفاده از این سیستم‌ها، می‌توانید از بهداشت آب‌میوه‌ها، اطمینان حاصل کنید و از طرف دیگر با استفاده از این سیستم‌ها صرفه‌جویی قابل‌ توجهی در هزینه‌ها و زمان خود انجام دهید.

آبمیوه گیری صنعتی

نحوه عملکرد دستگاه آبمیوه گیر صنعتی چگونه است؟

به‌ طور معمول این سیستم‌ها از یک بخش ورودی به وجود آمده‌اند که میوه از این طریق، وارد دستگاه می‌گردد. سپس پس‌ از فرایند آب‌ میوه‌ گیری، تفاله‌های میوه از بخش دیگر سیستم خارج می‌شود و آب آن‌ هم از بخش خروجی دستگاه بیرون خواهد آمد. این دستگاه‌ها قدرت‌های بسیار بالا و سرعت های قابل‌توجه دارند. بنابراین آب میوه‌ی حاصل‌شده، می‌تواند کیفیت خود را حفظ کند.

تمامی قطعات به‌ کار رفته در این سیستم‌ها را به‌ راحتی می‌توانید جدا کنید و شستشو دهید. البته موتور دستگاه، غیر قابل شستشو است. از این سیستم‌ها می‌توانید به‌ طور مداوم، بدون داغ شدن و یا خرابی استفاده کنید. ظرفیت این سیستم‌ها نیز بسیار قابل‌توجه است.

دستگاه اسموتی ساز چیست؟

دستگاه اسموتی ساز با عناوین دیگری از قبیل دستگاه مخلوط‌کن و یا بلندر نیز شناخته می‌شود. این دستگاه یکی از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد در صنایع غذایی است. از این نوع از سیستم‌ها به‌ طور معمول برای فراهم کردن آب‌میوه، اسموتی، کوکتل و در مواقعی، درست کردن پوره سیب‌زمینی، هویج، گوجه‌فرنگی و… استفاده می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت دستگاه اسموتی ساز نوعی همزن است که به‌ طور هم‌زمان، آب میوه و تکه‌های آن را به‌ صورت کاملاً ریز شده و خرد در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بنابراین با استفاده از این نوع از سیستم‌ها آب و میوه از یکدیگر جدا نخواهند شد. لذا شما می‌توانید میوه‌ها و مواد دیگر تشکیل‌دهنده آن را به‌ صورت کامل با هم مخلوط کنید تا شکل مایع به خود بگیرند.

این سیستم‌ها در حال حاضر دارای انواع دستی و صنعتی هستند. برخی از این نوع دستگاه‌ها به‌ طور ویژه برای کاربرد در کافی‌شاپ‌ها طراحی و تولید شده‌اند و برخی دیگر به ویژه، دستگاه‌های اسموتی ساز صنعتی در فست فودها و رستوران‌ها نیز دارای کاربرد هستند. در رستوران‌ها و فست فودها از این امکانات برای فراهم کردن انواعی از پوره ها، سس‌ها و یا چاشنی‌ها استفاده می‌کنند.

مخلوط کن صنعتی

قطعات و اجزای دستگاه اسموتی ساز

تیغ، پارچ، موتور و… از جمله قطعات به‌ وجود آورنده‌ این سیستم‌ها هستند. لازم به ذکر است که موتور به‌ کار رفته در این دستگاه‌ها، نقش مهمی در نحوه عملکرد مطلوب سیستم و کیفیت این دستگاه دارد. به‌ طورکلی می‌توان گفت بر اساس این ویژگی و قطعه، می‌توان انواع مختلف دستگاه‌های اسموتی ساز را از یکدیگر تفکیک نمود.

نحوه عملکرد دستگاه اسموتی ساز چگونه است؟

برای کار کردن با این دستگاه لازم است در ابتدا پارچ را بر روی موتور قرار دهید. پس‌از این کار، با استفاده از دکمه‌هایی که بر روی دستگاه اسموتی ساز قرار گرفته‌اند، پارچ شروع به چرخیدن خواهد کرد. در این فرایند، چرخش پارچ با سرعتی بسیار بالا انجام می‌گیرد و همین عامل نیز سبب می‌شود تا موادی که داخل پارک جاساز شده‌اند به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. در حال حاضر انواعی از سیستم‌های صنعتی دستگاه اسموتی ساز نیز تهیه شده است.

این دسته از سیستم‌ها دارای پارچ‌های بسیار بلند و شیشه‌ای هستند. این پارچ‌ها به‌ صورت نشکن طراحی شده‌اند. از طرف دیگر در طراحی این سیستم‌ها به  بهره‌وری بیشتر و سرعت بالاتر مخلوط کردن، نیز توجه شده است. برای دستیابی به این اهداف، پارچ‌های اسموتی سازهای صنعتی به‌ نحوی طراحی و تولید می‌شوند که بتوانند مواد موجود را به سمت تیغه‌ها هدایت نمایند.

ویدیو تفاوت دستگاه آبمیوه گیر و اسموتی ساز

 

لطفا ما را در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *